Turquality Nedir? Turquality Destekleri Nelerdir?
Dünyada devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı olması itibariyle Turquality, firmalar açısından “markalaşma yolculuğunda” gerçek bir kılavuz olmanın yanı sıra, aynı zamanda bir “süper teşvik" programıdır.
Küresel pazarda yer edinmek ve kalıcı bir başarı yakalamak, her firmanın hayalidir. Bu yolda en önemli adımlardan biri ise güçlü bir marka kimliği oluşturmaktan geçiyor. Dünyada devlet destekli ilk ve tek markalaşma programı olması itibariyle Turquality, tam da bu noktada devreye giriyor ve Türk firmalarının global markalaşma yolculuğuna destek oluyor.
Turquality Nedir?
Turquality, ülkemizin rekabet avantajını elinde bulundurduğu ve markalaşma potansiyeli olan ürün gruplarına sahip firmalarımızın, üretimlerinden pazarlamalarına, satışlarından satış sonrası hizmetlerine kadar bütün süreçleri kapsayacak şekilde yönetsel bilgi birikimi, kurumsallaşma ve gelişimlerini sağlayarak uluslararası pazarlarda kendi markalarıyla global bir oyuncu olabilmeleri ve söz konusu markalar aracılığıyla olumlu Türk malı imajının oluşturulması ve yerleştirilmesi amacıyla oluşturulmuş devlet destekli ilk ve tek markalaşma programıdır.
Türk markalarının süper ligi niteliğindeki Turquality programı, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Ekonomi Bakanlığı tarafından 2004 yılında hayata geçirilmiştir.
İlk olarak 10 yılda 10 Türk markasını dünyaya hediye etme hedefine odaklanan ve merkezine hazır giyim & moda sektörlerini alan programın temel amacı, Türk firmalarının yurt dışında kendi markalarıyla satış yapmalarını teşvik etmek ve global pazarda rekabet güçlerini artırma olarak öne çıkıyor.
Turquality programı ilerleyen yıllarda önce hizmet ihracatını içererek genişlemiş, ardından E-Turquality başlığı altında yazılım ihracatını kapsama alanına dahil etmiştir. Bu evrim, Turquality’nin sektörel yelpazesini de büyütmesine imkan tanımıştır.
Turquality'nin Başarıları
Turquality programı, bugüne kadar 300’ü aşkın Türk firmasının 400’e yakın markasıyla “markalaşma” yolculuğuna ilham verdi. Bu sayede firmalar şu başarıları kaydetti;
- Turquality programına dahil olan firmaların ihracatı, programa dahil olmayan firmalara göre ortalama %50 daha fazla artıyor
- Turquality programına dahil olan firmaların %80'i, programdan memnun olduklarını ve programın ihracatlarını artırdığını ifade ediyor
- Turquality programı kapsamında desteklenen firmaların, 5 yıl içinde yurt dışı marka bilinirliğini ortalama %30 oranında artırdığı gözlemleniyor
- Turquality firmaları Türkiye'nin toplam ihracatının yaklaşık %13'ünü gerçekleştiriyor
Turquality Teşvikleri Nelerdir?
Turquality programı firmalar açısından “markalaşma yolculuğunda” gerçek bir kılavuz olmanın yanı sıra, aynı zamanda bir “süper teşvik programı” olarak nitelenebilir. 2023 yılında bir önceki yıla göre Turquality kapsamında şirketlere sağlanan destekler %82 oranında artış kaydetmiştir.
2024 yılı itibariyle güncel Turquality ve marka destek teşvikleri şöyle sıralanmaktadır.
Mal İhracatına Yönelik Marka ve Turquality Destekleri
Kapsamdaki şirketlerin tüm markalarının Marka Destek Programında olması durumunda 139.813.340 TL, en az bir markasının Turquality destek programında yer alması halinde ise 279.628.225 TL teşvik verilmektedir.
Destek Türü |
Destek Limitleri |
Destek Süreleri |
|
|
Marka Destekleri |
Turquality Destekleri |
Tanıtım Desteği |
Limitsiz |
4 Yıl |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Fuar Desteği |
Limitsiz |
4 Yıl |
Destek Kapsamında Kaldığı Süre Boyunca |
Kurumsal Altyapıya Yönelik Danışmanlık Desteği |
Kapsamdaki Şirket'in tüm markaları için bir takvim yılında en fazla 27.962.050 TL |
4 Yıl |
İlk 5 Yıllık Dönem Süresince |
İstihdam Desteği |
Kapsamdaki Şirket'in tüm markaları için bir takvim yılında en fazla 27.962.050 TL |
4 Yıl |
İlk 5 Yıllık Dönem Süresince |
Hedef Pazara Yönelik Danışmanlık Desteği |
Limitsiz |
4 Yıl |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl Boyunca |
Birim Desteği |
Limitsiz |
4 Yıl |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl Boyunca |
Franchise Desteği |
Limitsiz |
4 Yıl |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl Boyunca |
Patent, Faydalı Model, Endüstriyel Tasarım Tescili ile Yurt Dışı Marka Tescil / Yenileme / Koruma Desteği |
Limitsiz |
4 Yıl |
Destek Kapsamında Kaldığı Süre Boyunca |
Pazara Giriş Belgesi, Ruhsatlandırma ile Klinik Test İşlemleri Desteği |
Limitsiz |
4 Yıl |
Destek Kapsamında Kaldığı Süre Boyunca |
Pazar Araştırması Çalışması ve Raporları Desteği (Tıklayın)* |
Limitsiz
|
4 Yıl |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl Boyunca |
Gelişim Yol Haritası Desteği |
6.709.717 TL |
1 Defaya Mahsus |
1 Defaya Mahsus |
Hizmet İhracatına Yönelik Marka Destekleri
Turquality Programı ile aynı şekilde başvuru yapan firmalar yapılan değerlendirme ardından Marka Destek Programına dahil edilebilir.
Söz konusu firmaların ilgili markalarına ilişkin aşağıdaki harcamaları yüzde elli oranında desteklenir.
Destek Türü |
Destek Limiti |
Süre/Adet |
Ürün ve Hizmet Tescili, Marka Tescil/Koruma
|
1.202.000 TL/Yıl |
4 Yıl |
Reklam, Tanıtım ve Pazarlama Harcamaları |
9.618.00 TL/Yıl |
4 Yıl |
Yurtdışı Birimlere İlişkin Kira |
14.428.000 TL/Yıl |
4 Yıl |
Yurtdışı Birimlere İlişkin Kurulum/Dekorasyon/Teknik Donanım Giderleri |
7.214.000 TL/Yıl (Kira Desteği Alan Birimler) |
4 Yıl |
Reyon/Raf/Dekorasyonlu Köşe/Kiosk Kira/Kurulum/Dekorasyon Hizmeti |
4.809.000 TL/Yıl |
4 Yıl |
Kalite/Hijyen/Çevre/Pazara Giriş Belgeleri, Ruhsatlandırma, Test Giderleri |
4.809.000 TL/Yıl |
4 Yıl |
Franchise Kira (Mağaza) |
1.202.000 TL/Birim/ Yıl (Yıllık Azami 10 Birim/ Birim Başına 2 Yıl) |
4 Yıl |
Franchise Kurulum/Dekorasyon/Teknik Donanım Harcamaları |
1.202.000 TL/Birim (Yıllık Azami 10 Birim) |
4 Yıl |
Danışmanlık |
7.214.000 TL/Yıl |
4 Yıl |
İstihdam |
4.809.000 TL/Yıl (Aynı Anda Azami 6 Kişi) |
4 Yıl |
Pazar Araştırması Çalışması ve Raporları, Veri Madenciliği/Veri İzleme/ Değerlendirme (Tıklayın)*
|
2.404.000 TL/Yıl |
4 Yıl |
Yurtdışı Etkinlik Katılımları |
601.000 TL/Etkinlik |
4 Yıl |
Yurtiçi Etkinlik Katılımları |
601.000 TL/Etkinlik |
4 Yıl |
Acente Komisyon Giderleri |
4.809.000 TL/Yıl |
4 Yıl |
Uluslararası Kuruluşlara Üyelik Giderleri |
2.404.000 TL/Yıl |
4 Yıl |
Ürün/Hizmet Yerleştirilmesine Yönelik Giderler |
2.805.000 TL |
4 Yıl |
Stratejik İş Planı Çalışması |
4.809.000 TL |
1 Defaya Mahsus |
Hizmet İhracatına Yönelik Turquality Destekleri
Gerekli dokümanları sağlayarak başvuran, Turquality Programı yönetim danışmanlığı firması tarafından ön değerlendirmesi yapılan ve Ticaret Bakanlığınca Turquality Destekleri alması kararlaştırılan firmaların, ilgili markalarına ilişkin aşağıdaki harcamaları yüzde elli oranında desteklenir.
Destek Türü |
Destek Limiti |
Süre/Adet |
Ürün ve Hizmet Tescili, Marka Tescil/Koruma
|
Limitsiz |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Kalite/Hijyen/Çevre/Pazara Giriş Belgeleri, Ruhsatlandırma, Test Giderleri |
Limitsiz |
Limitsiz |
İstihdam |
Aynı Anda Azami 10 Kişi |
Limitsiz |
Reklam, Tanıtım ve Pazarlama Harcamaları |
Limitsiz |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Yurtdışı Birimlere İlişkin Kira |
Limitsiz (Aynı Anda Azami 50 Birim İçin) |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Yurtdışı Birimlere İlişkin Kurulum/Dekorasyon/Teknik Donanım Giderleri |
4.809.000 TL/Birim (Kira Desteği Alan Birimler) |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Ön Tanı Merkezi, Ofis, Depo, Satış Sonrası Servis, Reyon/Raf/Dekorasyonlu Köşe/Kiosk/Stand Kira |
Limitsiz |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Franchise Kira (Mağaza) |
4.809.000 TL/Birim |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Franchise Kurulum/Dekorasyon/Teknik Donanım Harcamaları |
4.809.000 TL/Yıl/Birim (Azami 100 Birim) |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Pazar Araştırması Çalışması ve Raporları, Veri Madenciliği/Veri İzleme/Değerlendirme (Tıklayın)* |
Limitsiz |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Danışmanlık |
14.428.000 TL/Yıl |
İlk 5 Yıl |
Yurtdışı Etkinlik Katılımları |
Limitsiz |
Limitsiz |
Yurtiçi Etkinlik Katılımları |
Limitsiz |
Limitsiz |
Acente Komisyon Giderleri |
Limitsiz |
Hedef Pazar Başına 5 Yıl |
Uluslararası Kuruluşlara Üyelilk Giderleri |
Limitsiz |
Limitsiz |
Ürün/Hizmet Yerleştirilmesine Yönelik Giderler |
Limitsiz |
Limitsiz |
Stratejik İş Planı Çalışması |
4.809.000 TL |
1 Defaya Mahsus |
AGS Global'in Turquality Araştırma Çözümleri Nelerdir?
Görüldüğü üzere Turquality programı, Türk firmalarının küresel markalaşma yolculuğunda en önemli müttefiklerinden biridir. Bu eşsiz markalaşma programın sunduğu teşvik ve desteklerden faydalanmak, firmaların global pazarda başarıya ulaşmaları için önemli bir adım olacaktır.
Bütünleşik bir yaklaşımla , Türk markalarının küresel rekabette daha ileri bir noktaya taşınmasında katalizör görevi görecek olan Turquality programını ilk günden bu yana bir "markalaşma okulu" olarak görmekteyiz. Teşviklerin ötesinde Türk firmalarının global ölçekte söz sahibi olabilmesi için gerekli altyapının sağlanması ve bilgi birikimi oluşturulması için destek sunulması, programa dahil olmak isteyen "yıldız firmalar" için paha biçilemez faydalar sağlayacaktır.
Bu faydalardan biri de pazar araştırma raporları sayesinde pazardaki fırsatlara ve hedef kitlenin gerçek içgörülerine ulaşmaktır. Bu doğrultuda, global pazar araştırmaları, pazar istihbaratının en önemli bileşeni konumundadır. B2C ya da B2B, ürün ya da hizmet fark etmeksizin markalar, programın talep ettiği "araştırma yaptırma kültürüne sahip firma" nosyonuna yönelik aksiyon almaktadır.
AGS Global olarak Turquality ve E-Turquality Pazar Araştırmalarımız kapsamında sunduğumuz dış çevre analizleri ve saha çalışmaları aracılığıyla, markalarımız hedef pazarda aşağıdaki sorulara cevap buluyoruz:
- Makro-ekonomik ve demografik faktörler
- Hedef pazarda ürün/hizmet bazlı talep ve büyüme projeksiyonu
- Hedef kitlenin profili
- Satış ve dağıtım kanalı yapıları
- Dış ticaret kompozisyonu
- Rakipler ve rekabetçi peyzaj
- Pazardaki teknolojik seviye
- Trendler
- Fiyatlama ve kârlılık
- Pazarı genişleten faktörler ve bariyerler
- Pazara giriş belgeleri
- İşbirliği kuruluşları
- Fuarlar ve diğer etkinlikler
- Marka sağlığı: bilinirlik, memnuniyet, algı, imaj, tavsiye
AGS Global'in Araştırma Ekibi Turquality'e Nasıl Yaklaşıyor?
Çeşitli aralıklarla Turquality kapsamında hizmet vedikleri firmaların performansını ölçtüklerini belirten AGS Global Araştırma kurucusu ve CEO'su Ahmet Güler, Türkiye’nin ihracatının kilogram başına 1 dolar seviyesinde olduğunu ancak Turquality markalarında bu sayının 5-6 dolar seviyesine ulaştığına işaret etmektedir.
Güler, “Turquality markalaşma sayesinde firmalara katma değerli mal ve hizmet üretiminin kapısını sonuna dek açıyor. Hizmet verdiğimiz bazı markalarda 7-8 dolarlardan 30-40 dolarlara kadar çıkan katma değer ekonomileri oluştu. Yurtdışında showroom açan ya da prestjli tasarımcılarla çalışan markalarımız kilogram başına değerde müthiş bir kaldıraç etkisiyle karşılaşıyor. Bütün bunlar Turquality etkisi” derken, “Nitekim, belirli aralıklarla yaptığımız çalışmalarda görüyoruz ki, Turquality programına dahil olan firmaların ihracatı, programa dahil olmayan firmalara göre ortalama %50 daha fazla artıyor. Turquality programına dahil olan firmaların %80'i, programdan memnun olduklarını ve programın ihracatlarını artırdığını ifade ediyor. Turquality programı kapsamında desteklenen firmaların, 5 yıl içinde yurt dışı marka bilinirliğini ortalama %30 oranında artırdığı gözlemleniyor” diyerek programın firmalara sağladığı yenilikçi yaklaşımın altını çizmektedir.
Güler, Türkiye’nin kg başına 1 değil, 2 dolar ihracat değerine ulaşması durumunda 2023 hedeflerini gerçekleştirebileceğine ancak 2023’te hedeflenenin yarısı kadar ihracat yapıldığına dikkat çekerek, Turquality firmalarının bu yönde ilham verici bir misyon üstlendiklerine de vurgu yapmaktadır.
Özetle; Turqualiy ve E-Turquality süreçlerinin tamamlayıcı unsuru olarak hedef pazarlara yönelik markalarımızdan gelen araştırma taleplerini, dünyanın 130'dan fazla ülkesinde özgün metodolojimiz, butik yaklaşımımız ve tecrübemizle cevaplıyoruz ve markalarımızı Süper Lige taşıyoruz.
AGSSuperLeague: Turquality Pazar Araştırmaları ile Turquality ve E-Turquality programlarına araştırmanın ve içgörünün gücüyle dahil olun. Hedef pazarınızda markalaşarak, pazar payınızı artırın.