İstanbul Kalkınma Ajansı Destekleri, "Dünya Metropolünün" İnovasyon Eko-Sistemini Güçlendiriyor
AGS Global Kurucu Ortağı Ahmet Güler, kalkınma ajansı projelerinde pazar araştırmalarının önemini vurgulayan bir blog kaleme aldı.
Yazımıza başlarken ifade etmek gerekir ki, GSH, üretim, istihdam payı, nüfus, şirket sayısı vb. birçok başlık altında sıralayacağımız veriler, İstanbul’un ulusal ekonomimiz için önemini resmetmekte yetersiz kalacaktır. Tüm bu kategorilerde İstanbul’un büyük payı hepimizin malumu. UNESCO’nun dünyanın 31 tasarım kenti arasında saydığı İstanbul, sadece ulusal değil bölgesel ve dahası küresel bir çekim merkezi niteliğine sahip. Mevcut özellikleriyle Türkiye ekonomisini sırtlamış bu kentin, küresel metropoller liginde daha üst basamaklara yükselmesinde ise teknoloji, inovasyon ve markalaşma eko-sisteminin güçlenmesi büyük rol oynuyor. Bu rolün hayata geçirilmesinde ise İstanbul Kalkınma Ajansı (İSTKA)’nın tematik-çağrılı projeleri kilit enstrüman niteliğinde. 2009-2020 yılları arasında İstanbul’daki 842 projeye ayrılan 1,2 milyar TL’lik destek, birçok yenilikçi ve örnek proje için “itici faktör” olmuş durumda.
Bütün bunları bir çırpıda saymamızın sebebi, ajansın açıkladığı son destek programı. 2021 yılı için açıklanan destek programı kapsamında 4 mali destek, 1 fizibilite desteği ve 1 bölgesel girişim fonu çağrısı olmak üzere 6 program, toplam 458 milyon TL bütçesi ile “geleceğin İstanbul’unun” inşasına soyunan kamu, özel sektör ve STK temsilcileri için muazzam bir kaynak oluşturuyor. Desteklerden kamu, özel sektör, üniversiteler ve STK’lar faydalanabiliyor. Desteklerin ana amacı; İstanbul’un bölgesel ve küresel girişimcilik merkezi haline getirilmesi.
2021 yılı Fizibilite Desteği Programı ile öncelikli alanlarda geliştirilen her bir fizibilite projesi için 100 bin liradan 400 bin liraya kadar kaynak ayrılmış durumda. Özellikle, dijitalleşme ve teknoloji yatırımlarının dönüşümünde bu kaynak can suyu niteliğinde olacak ve İstanbul’un daha rekabetçi bir küresel kent olma vizyonuna katkı sağlayacaktır.
Kalkınma Ajansı Projelerinde Pazar Araştırmalarının Önemi
Malumunuz hiçbir proje, uzay boşluğunda var olmuyor. Projenin “ihtiyaç analizi”, projenin gerçek bir ihtiyaç üzerine bina edilmesi zorunluluğunun yanı sıra, yaşam döngüsü boyunca sağlayacağı katkıların öngörülmesine de yardımcı oluyor. Bu noktada, proje sahibinin tahmin ve beklentilerinin ötesinde, “verilerle konuşabilen” üçüncü bir gözün büyük öneme sahip olduğunu söylemeliyiz. Bu göz ise, pazar araştırmaları ve yatırım öncesi araştırmalar olacaktır. Bir diğer deyişle, projenin sağlam bir zemin üzerinde inşa edilmesinde ve doğru ürün-hizmet ile doğru hedef kitlenin eşleştirilmesinde, “araştırma ve içgörü” hizmetleri hiç olmadığı kadar önem arz ediyor.
Bir diğer açıdan baktığımızda ise, pazar araştırmaları ve yatırım öncesi araştırmalar, girişimci aktörlerin zihninde dağınık olarak beliren parçaların gerçek içgörüyle birleştirilmesinin ve doğru bir çerçeveye yerleştirilmesinin de dostu niteliğinde. Dolayısıyla, kalkınma ajansı projelerine başvuran aktör hangi tüzel kişiliğe sahip ve hangi sektörden olursa olsun, projenin doğru bir temele dayanması ve son tahlilde kamu kaynaklarının doğru kullanılmasında da pazar araştırmaları ve yatırım öncesi araştırmalar merkezi bir konuma sahip. Ayrıca, proje kapsamında alt faaliyetler düzeyinde, pazar araştırma ve yatırım öncesi araştırmaların da desteklendiğini unutmamak gerekiyor.
Tüm bu unsurlar ışığında; gerek İSTKA gerekse Türkiye sathındaki tüm kalkınma ajansı projelerinin bir parçası olmak isteyen aktörler için, pazar araştırması ve yatırım öncesi araştırma enstrümanlarından daha çok faydalanmak için tam zamanı diyebiliriz.
Ahmet GÜLER, AGS Global Kurucu Ortak
AGSStrategy: Yatırım Öncesi Pazar Araştırmaları hizmetlerinden faydalanın; yatırım yapacağınız pazarı öngörülebilir, yatırımınızı değerli kılın..